ארמנים ברוסיה צופים בנעשה בישראל ויחסי ארמניה, אזרבייג’ן וישראל בתשומת לב רבה,ככל שאנו נכנסים לעובי הקורה אנחנו שואלים עצמנו את השאלה, מדוע היחסים בין ארמניה וישראל אינם ברמה גבוהה בלשון המעטה, למרות שכל התנאים לכך ישנם.אנחנו הארמנים כאשר נפגשים עם יהודים בכל מקום בעולם חשים מעין הרגשה מיוחדת, הרי שני העמים שרדו טרגדיות לאומיות זהות…אנחנו קודם והעם היהודי לאחר מכן.אם להיות יותר מדויקים שתי המאות האחרונות היו מלאים ברגעים טרגיים עבור שני העמים.יחד עם זאת מדינת ישראל לא הכירה ברצח העם הארמני, לעומת העם היהודי שמכיר בטרגדיה שלנו ומזדהה עם העם הארמני.על כך יכולים להעיד האנשים הפשוטים ועל כך גם דיברו גם הרבנים של אירופה בשיחות סגורות שהדגישו כי אי ההכרה של רצח העם הארמני על ידי מדינת ישראל נושאת אופי פוליטי וכספי גרידא.ביחס לטרגדיה של העם הארמני קיימים חלוקי דעות בין מדינת ישראל לבין אנשי האקדמיה היהודים העוסקים בהיסטוריה של רצח העם, שואה וגזענות,נדגיש קודם כל את חבר הוועדה האקדמית של המכון הירושלמי לשואה ורצח העם, פרופסור יאיר אורון שעבודותיו זכו לכבוד עולמי, למשל עבודתו “ציונות ורצח העם הארמני” שקיבלה תעודת הוקרה על ידי הרפובליקה של ארמניה, בעבודה זו הוא הצטער על היחס של מדינת ישראל כלפי רצח העם הארמני, הוא הדגיש כי אין עם אשר הציל יותר יהודים מהעם הארמני.בתור עם אשר שרד את רצח העם לא יכולנו להישאר אדישים לכאבו של העם היהודי, עמנו ספג את כאבכם ככאבו ומתוך תפיסה הומנית בזמן מלחמת העולם השנייה, ארמנים ממדינות שונות ללא תיאום מתוך זעקת ליבם הקדישו עצמם תוך סיכון חייהם למען זכות החיים הקדושה של בני העם היהודי.להלן רשימה חלקית של בני העם הארמני אשר הצילו את בני ישראל במהלך השואה וקיבלו על כך מעמד של “חסידי אומות העולם” של המוזיאון לשואה ולגבורה בירושלים “יד ושם”:ארא יריטסיאן (הציל 400 יהודים), ברקצ’יאן ירוונד ואלביס (פראז’), טשדז’יאן ארם ופלישיה (וינה), חוגאסיאן אלברט, מקרוי, ובתם ברטה (ליון), מקרצ’יאן ורטאן ואמו ארקל (חרקוב), שהבז’יאן קנאריק. חרקוב), טשצ’יאן גריגורי, פראן, בתם אסמיק ובנם טיגראן (סימפרופול), קיששיאן ארות, נטליה ובתם אלמאזה (חרקוב), דילזיאן ז’ורז’ ובנו אנדרה-גוסטב (צרפת), אגופיאן אשקן (אודסה), חצ’טריאן חרותיון. (וילקאיי לוקי), בגדסאריאן פירוזה ובנה סרקיס (אודסה).ניתן להגדיל את הרשימה משמעותית על ידי הוספת משפחותיהם של מיסק מנוקיאן, צ’ארלס אזנבור ורבים רבים אחרים ארמנים
אולי היחסים בין ארמניה לישראל התקררו בגלל הפוגרומים היהודיים או ההפגנות האנטישמיות בארמניה? לא, האינטרנט לא מזכיר עובדות כאלה. כן, ואנחנו לא עולים על דעתנו ככה. אבל האינטרנט גדוש בפרסומים שונים של סופרים מפוקפקים וכלי תקשורת פרובוקטיביים על צמיחתה לכאורה של האנטישמיות בארמניה. כדוגמה, מובאים קטעים מפרסום אנשים עם שמות משפחה ארמניים. אתה בטוח שהם ארמנים? ברמת המדינה, ארמניה לא הכריזה על מדיניות אנטי-ישראלית; פקידים בדרג גבוה לא אפשרו הצהרות לא מאוזנות על ציון זה. מדיניות אנטי-יהודית אינה מטופחת לא ברמת המדינה של ארמניה ולא ברמה הלאומית.בהיותנו באנדרטת השואה בירושלים “יד ושם” אנו חווים את אותן תחושות כמו כאשר אנו נמצאים בירוואן ציצרנקברד. הכאב שלך הוא הכאב שלנו! האם יהודים חווים את אותן רגשות לגבי אספקת נשק שהורסת את עמנו בארץ אבותיהם? זאת ועוד, משלוחים מתבצעים למדינה שסומנה שוב ושוב, לפי אותו אינטרנט, בפוגרומים יהודיים. האם ייתכן שהפן הפוליטי והכלכלי גובר על האדם גם בסוגיה זו?אנו מאוכזבים גם ממכתבה של קבוצת רבנים מיום 06/09/23 המתעקשים על אי-קבילות השימוש במונח “רצח עם” נגד התושבים הארמנים השלווים של נגורנו קרבאך. אבל לאחרונה הם הופצצו בזרחן לבן האסור על פי אמנות בינלאומיות וחומרי תבערה דומים; הם נורים מדי יום במהלך עבודת שדה; בחודשים האחרונים הם חסמו את דרך “החיים”, שעל פי ההסכם שנחתם, היה צריך להשאיר לתנועת אנשים וסחורות.אנו יכולים לומר בבטחה כי היעדר עמדה עקרונית כלפי חוסר סובלנות אתנית, כלפי נושאים של הבטחת זכויות היסוד של אנשים לחיים הוא הבסיס לשואות ורצח עם בעתיד.עמנו שרד אירועים טרגיים רבים מספור אך לא נכנע, אין לנו ספק כי גם התקופה הקשה עבור עמנו תחלוף גם היא!בקשה קטנה יש לי:בואו נשאיר לדורות הבאים את האפשרות להסתכל אחד לשני בעיניים
אגסי ארביאן
נשיא הארגון הציבורי
“תפוצה דג’אבקס של רוסיה”
Спасибо за автору за статью!